dilluns, 28 de novembre del 2011

Les competències des de les matemàtiques


Des de l'assignatura de matemàtiques, el desenvolupament de les competències es pots esbossar de la manera següent:

1. Competència lingüística i audiovisual
  • Incorporació dels elements essencials del llenguatge matemàtic a l'expressió habitual i utilització precisa i adequada.
  • Descripció verbal dels raonaments i dels processos: facilitar l'expressió i propiciar l'escolta de les explicacions dels altres, desenrotllant la pròpia comprensió, l'esperit crític i la millora de les destreses comunicatives.
2. Competència artística i cultural
  • Consideració del coneixement matemàtic com a contribució al desenrotllament cultural de la humanitat.
  • Reconeixement de les relacions i formes geomètriques per a la comprensió de determinades produccions i manifestacions artístiques.
3. Tractament de la informació i competència digital
  • Ús dels números per a la comprensió d'informacions que incorporen quantitats o mesures. 
  • Utilització dels llenguatges gràfic i estadístic.
  • Ús de calculadores i programes matemàtics.
4. Competència matemàtica
  • Comprensió dels diferents tipus de números i les seues operacions.
  • Utilització de diversos contextos per a la construcció de nous coneixements matemàtics. 
  • Desenrotllar raonaments i construcció de conceptes.
  • Identificació dels distints elements matemàtics que s'amaguen en un problema. 
  • Comunicació dels resultats de l'activitat matemàtica.
  • Utilització dels coneixements i les destreses pròpies de l'àrea en les situacions que ho requerisquen. 
5. Aprendre a aprendre
  • Utilització de les eines matemàtiques en varietat de situacions.
  • Autonomia, perseverança i esforç per a abordar situacions de creixent complexitat, la sistematització, la mirada crítica i l'habilitat per a comunicar amb eficàcia els resultats del propi treball.
  • La verbalització del procés seguit en l'aprenentatge com a ajuda a la reflexió sobre què s'ha aprés, què falta per aprendre...
6. Autonomia i iniciativa personal
  • Continguts associats a la resolució de problemes: planificació (comprensió en detall de la situació, traçar un pla, buscar estratègies i prendre decisions); gestió dels recursos (optimització dels processos de resolució) i avaluació periòdica del procés i la valoració dels resultats (fer front a altres problemes o situacions amb majors possibilitats d'èxit).
  • Confiança en la pròpia capacitat per a enfrontar-se amb èxit a situacions incertes.
7. Coneixement i interacció amb el món físic
  • Comprensió i descripció més ajustada de l'entorn.
  • Desenrotllament de la visualització (concepció espacial): fer construccions, manipular mentalment figures en el pla i en l'espai, ús de mapes, planificació de rutes, disseny de plans, elaboració de dibuixos…
  • Ús de la mesura per a aconseguir un millor coneixement de la realitat, augmentar les possibilitats d'interactuar amb ella i de transmetre informacions cada vegada més precises sobre aspectes quantificables de l'entorn.
  • Utilització de representacions gràfiques per a interpretar la informació
8. Social i ciutadana
  • Acceptació d'altres punts de vista diferents del propi, en particular a l'hora d'utilitzar estratègies personals de resolució de problemes.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada